BLOG

Catheleyne van der Laan

Catheleyne van der Laan

Auteur


Catheleyne van der Laan (1971) is psychotherapeut en gespecialiseerd in mensen met persoonlijkheidsstoornissen en complex trauma. Zij baseert zich in haar werk op de hechtingstheorie en werkt ondermeer met Affect Fobie Theorie (AFT).

Met zijn kleine knuisjes omklemt hij de smartphone. Hij draagt nog een romper. Zijn ogen staren naar de bewegingen op het scherm. Hij ligt in zijn kinderwagen en zal niet veel ouder zijn dan 9 maanden. Zijn moeder praat op luide toon tegen iemand in haar scherm. Daar schrik je van. Al in de wieg…

Invloed van schermtijd op hechting en emotionele ontwikkeling

Ouders die lezen, krijgen kinderen die lezen. Ouders die sporten krijgen kinderen die sporten. Ouders die de hele dag op hun scherm koekeloeren, moeten niet klagen als hun kroost verslaafd raakt. Als psychotherapeut maak ik me zorgen over wat deze collectieve obsessie doet voor de hechting.
Mens worden, kan niet via een scherm. Het is de afstemming van een aandachtige ouder die nodig is om jezelf te leren begrijpen. Door spiegeling van ervaringen leren kinderen emoties bij zichzelf herkennen en met anderen omgaan. Tevens leer je door uitwisseling met een geïnteresseerde ouder dat je de moeite waard bent.

Een driftig kind afleiden met een schermpje werkt tijdelijk. Op lange termijn is het voor iedereen beter als het kind zichzelf leert kalmeren. Geef begrip en begrenzing; daar kan het mee verder. Wees nieuwsgierig naar wat er allemaal leeft in dat kleine wezentje. Laat zien dat hij er mag zijn met al zijn gevoelens.

Effecten van schermtijd op kinderen en tieners

Steeds vaker zie ik in speeltuinen, wachtkamers en treinen ouders in hun scherm turen terwijl hun kinderen er zo’n beetje bij zitten. Je ziet mensen thuis ieder in hun eigen scherm opgaan. Dat vind ik een verdrietig idee. Kijk naar elkaar. Een gezellig gezin is een gezonde basis voor de rest van je leven.

Een peuter krijgt zijn scherm aangereikt door volwassenen. Blokken vinden ze leuker omdat ze daar invloed op hebben, maar ze passen zich rap aan. Weet dus wat je doet als je vaak uit contact gaat en die kleine oogjes hypnotiseert met filmpjes. Je wilt straks geen eenzame puber die verslaafd is aan gamen op zolder.

In zweden wil de overheid het aantal uren schermgebruik bij kleine kinderen aan banden leggen. Ook in Nederland is de discussie rond het gebruik van sociale media weer opgelaaid. Er zijn zorgen of ze allerlei informatie goed kunnen interpreteren en zorgen over schade aan ogen, oren en motoriek.

Schermtijd en sociale ontwikkeling van kinderen

De oplossing is heel simpel: leg dat ding zelf vaker weg! Ga samen met je kinderen lego bouwen, bladeren zoeken, dieren voeren, collages maken, koekjes bakken, liedjes zingen of hutten bouwen. Leer ze om te lachen als het niet lukt, leer ze samenwerken, leer ze trots zijn en leer ze delen. En, kijk als iedereen moe is, samen naar een gezellige film.

Een gezin om op te bouwen

Misschien is jouw gezinsleven toe aan wat positieve energie? Goed dat je het ziet. Je kan elke dag opnieuw beginnen. Er is in deze gids aandacht voor de complexiteit van ouderlijke relaties, de individuele behoeften van kinderen, en de dynamiek binnen het gezin. Stop met ploeteren en ga samen renoveren.

>