Weten waar de woorden zijn

Gratis hoofdstuk: Het creatieve proces Wat gebeurt er in de hersenen?

Creatief schrijven leidt tot taalfeestjes in de klas. We hebben allemaal beelden in ons hoofd. Van de meeste beelden zijn we ons niet bewust. Ze zitten opgeborgen in de kamertjes in ons hoofd. Het is mogelijk om die beelden en woorden op te roepen, tevoorschijn te halen. Maar hoe doe je dat? En wat gebeurt er in werkelijkheid in je hersenen?
Je leest in het hoofdstuk Het Creatieve Proces:
  • asterisk
    Linker en rechterhersenhelft: door te denken vanuit de twee verschillende hersenhelften, krijg je meer inzicht in de werking van het huidige taalonderwijs.
  • asterisk
    Linker en rechterhersenhelftdenkers: de logische linkerkant kan de creatieve rechterkant verstoren.
  • asterisk
    Ronde vormen: natuurlijk schrijven begint bij 'wholeness' (heelheid); de aangeboren drang om persoonlijke, coherente gehelen te scheppen.
  • asterisk
    Woordweb: omzeil de linkerhersenhelft en structureer en onderbouw deze schrijfhulp vanuit de gedachte van cirkels, ronde vormen die gebonden zijn aan de rechterhersenhelft.
  • asterisk
    Kinderlijke verwondering: kinderen zijn van nature dichters tot de linkerhersenhelft het overneemt. Op school wordt de linkerhersenhelft sterker ontwikkeld door veel linkerhersenhelft opdrachten.

Lees het eerste hoofdstuk GRATIS:

‘Mijn oren lijken wel vlindervleugels, zei een kind ooit tegen mij. Dat vind ik zo prachtig! Kinderen het plezier van taal te laten beleven. Ze laten ontdekken wat je er allemaal mee kunt. Dat taal veel meer is dan woordjes achter elkaar zetten’.
Auteur Mariet Lems biedt in haar boek ‘Weten waar de woorden zijn’ een methode voor zo’n creatief taalproces.

Mariet Lems

Mariet-Lems

Auteur Mariet Lems heeft een rijke carrière op het gebied van de kunsteducatie, literatuur en beeldend drama. Werkte bij de afdeling onderwijs van Artiance in Alkmaar en geeft onder andere lessen en workshops door het hele land op het gebied van creatief schrijven en poëzie. ´Tijdens een bijeenkomst van een Onderwijsbegeleidingsdienst hoorde ik leerkrachten zeggen dat zij niet meer met de stelopdrachten wilden werken omdat die ‘niet het juiste resultaat hadden’. Dat was voor mij het sein daarmee iets te doen´.


Hoe krijg je kinderen zo ver dat zij zich in de taal creatief kunnen en durven uiten? Mariet Lems heeft daarvoor eerst de bestaande methoden bestudeerd en bekeken hoe dat anders zou kunnen. Dat was de basis voor het boek ‘Weten waar de woorden zijn’. ‘Doordat ik ook voor de klas stond met mijn workshops, werd de methode steeds verder geperfectioneerd en heb ik besloten om er een boek van te maken.

Creatief schrijven is een kunstvak dat onderbelicht blijft

'Creatief schrijven is een kunstvak dat onderbelicht blijft. Stelopdrachten in taalmethodes slaan de eerste twee fasen van het creatief proces over. De directe opdracht zorgt ervoor dat de meeste leerlingen blokkeren. 'Ik weet niks.' Ze moeten al inzoomen/convergeren nog voor ze geïnventariseerd/gedivergeerd hebben. Laat je aan elke creatieve opdracht een introductie- en een inventarisatiefase voorafgaan, dan krijgen langzame denkers de gelegenheid om rustig rond te kijken in de mogelijkheden van het onderwerp en worden snelle schrijvers gedwongen uit hun comfort zone te komen en nieuwe mogelijkheden te ontdekken. Zo werken maakt de verschillen kleiner en het leergebied groter. Voor cognitieve vakken geldt dat er maar één waarheid is, het antwoord is goed of fout; bij creatieve vakken zijn er evenveel waarheden als er leerlingen zijn.'

© 2018 SAAM Uitgeverij. All rights Reserved

>